Translate

profil (PRS)


  • VISI                            

Sistem pengurusan Perkhidmatan Pembimbing Rakan Sebaya yang cemerlang dan berkualiti


  • MISI

Membentuk dan melahirkan insan yang seimbang dari aspek jasmani,emosi,rohani,intelek dan cemerlang berdasarkan falsafah dan etika Pembimbing Rakan Sebaya


  • IKRAR

Saya/kami dengan ini berikrar menerima dan mematuhi serta mengamalkan teras-teras perkhidmatan semasa berkhidmat sebagai Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) sesi ______.

1.Menerima jawatan ini dan sanggup berikrar menerima dan mematuhi serta amanah yang diberikan tanpa mengira tempat,masa,dan rakan.

2.Berpegang teguh kepada etika Pembimbing Rakan Sebaya.

3.Berusaha menjadi pelajar contoh.

4.Berazam meningkatkan mutu akademik dan disiplin diri.
5.Berkhidmat dengan penuh kemesraan dan kasih saying.

6.Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti perkhidmatan PRS.


  • ETIKA 

Sebagai PRS mereka perlu sentiasa ingat dan patuh kepada etika,iaitu :

a.Amanah dan menyimpan rahsia.

b.Menerima dan menghormati rakan dan orang lain.

c.Memahami batasan dan keupayaan diri.



  • MATLAMAT

Melahirkan PRS yang  berkemampuan membantu rakan sebaya secara positif,berkesan,berkemahiran dan  berketrampilan antaranya :

1.     membina budaya kasih mesra dan saling membantu dalam kalangan  murid.
2.     membina murid yang yakin diri dan menghayati nilai-nilai murnim berasaskan kepada kepercayaan kepada tuhan.
3.     memupuk potensi/bakat kepimpinan dan menjadi individu yang peka,bertimbangrasa,rela,taat,menolong dan berupaya hidup selesa dalan masyarakat majmuk.
4.     melalui pengaruh positif dan persepaduan dalam aktiviti lain,PRS dapat memainkan peranan membantu mengurangkan masalah salahlaku di kalangan pelajar.

  • FALSAFAH

BANTU DIRI UNTUK BANTU ORANG LAIN”

PRS harus dilengkapi dengan ilmu pengetahuan,perlakuan,perhubungan,kemahiran,kreativiti dan keimanan







  • PERANAN PEMBIMBING RAKAN SEBAYA



  1. Membantu menggerakkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah.
  2. Sebagai salah satu daripada sumber rakan untuk mendapat bantuan.
  3. Sebagai penghubung kepada khidmat bimbingan dan kaunseling seperti membuat rujukan jika perlu.
  4. Sebagai peninjau rasa untuk membolehkan guru bimbingan dan kaunseling menjalankan strategi inverse jika perlu.
  5. Sebagai ‘role model’ kepada pelajar lain.
  6. Menjadi fasilitator yang bersikap terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan berempati.
  7. Menerima rakan secara terbuka dan tanpa syarat.
  8. Mendengar, menjelas dan membantu rakan melihat beberapa alternative sebelum membuat pilihan.
  9. Memberi sokongan dan galakan untuk rakan mengambil langkah positif.
  10. Mematuhi etika berahsia.
  11. Menyedari bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
  12. Berbincang dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
  13. Memimpin rakan melihat masalah dengan objektif dan menggalakkannya mencari penyelesaian sendiri supaya ia belajar melalui pengalaman.
  14. Menjalankan program membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
  15. Mengutamakan keselamatan diri dan memahami batasan diri untuk membantu.

  • PERINSIP PEBIMBING RAKAN SEBAYA

            Bersedia dan rela membantu rakan yang memerlukan bantuan tanpa mengira agama , bangsa, kedudukan, perlakuan dan fizikal.

ETIKA PEBIMBINGAN RAKAN SEBAYA

  1. Amanah dan menyimpan rahsia
  2. Menerima dan menghormati rakan dan orang lain.
  3. Memahami batasan dan keupayaan diri.
  4. Sentiasa berusaha meningkatkan diri dari pelbagai aspek.
  5. Melapor kepada guru bimbingan dan kaunseling tentang kes yang boleh merosakkan diri atau orang lain.
  6. Merujuk kes rumit kepada guru bimbingan dan kaunseling.
  7. Mematuhi peraturan sekolah dan norma masyarakat dan agama.

  • PERKARA YANG BOLEH DILAKUKAN OLEH PEBIMBING RAKAN SEBAYA

a)      Menjadi fasilitator yang bersikat terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan berempati
b)      Menerima rakan secara terbuka, tanpa syarat.
c)      Mendengar, menjelas dan membantu rakan melihat beberapa alternative sebelum membuat keputusan.
d)     Member sokongan dan galakan untuk rakan mengambil langkah positif.
e)      Mematuhi etika kerahsiaan.
f)       Menyedari bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
g)      Berbincang dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
h)      Memimpin rakan melihatnya masalahnya dengan objektif dan menggalakkannya mencari penyelesaian sendiri supaya dia belajar melalui pengalaman.
i)        Merujuk kes yang berat kepada guru bimbingan dan kaunseling dan menjadi penghubung kepada rakan yang bermasalah untuk bertemu dengan guru.
j)        Menjalankan projek membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
k)      Mengutamakan kesejahteraan diri dan memahami batasan diri untuk membantumebantu.

  • PERKARA YANG TIDAK BOLEH DILAKUKAN OLEH PEBIMBING RAKAN SEBAYA

a)      Mengawal, memberi khutbah atau mendesak rakan tentang apa yang mereka harus lakukan.
b)      Membuat kesimpulan awal dan cuba mengubah mereka.
c)      Meberi nasihat atau cadangan penyelesaian untuk diikuti.
d)     Membuat sesuatu yang sepatutnya dilakukan oleh rakan itu sendiri.
e)      Membuka rahsia rakan.
f)       Mengharapkan semua masalah boleh diatasi dengan segera.
g)      Terus berbincang dengan rakan yang menghadapi krisis atau masalah emosi yang mendalam.
h)      Bertindak menyelesaikan masalah rakan.
i)        Mengendali masalah rakan yang runcing sehingga mengganggu ketenteraman jiwa.
j)        Menjalankan projek bersendirian dan mengetepikan rakan lain.
k)      Terlibat dengan masalah rakan secara peribadi sehingga mengganggu pelajaran dan perasaan.

  • FAEDAH MENJADI PEBIMBING RAKAN SEBAYA

a)      Tingkat perestasi akedemik.
b)      Membaiki sikap terhadap diri sendiri dan orang lain.
c)      Membina keyakinan diri.
d)     Kemahiran memberi pertolongan.
e)      Kemahiran menghadapi kesukaran.





No comments:

Post a Comment